Scenariusz zajęć lekcji bibliotecznej dla klasy I ksztalcenia zintegrowanego. Zawiera wiadomości dotyczące biblioteki, jej dzialania i pracy bibliotekarza.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ W RAMACH ŚCIEŻKI CZYTELNICZEJ DLA KLASY PIERWSZEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ „ PASOWANIE NA RYCERZA KSIĄŻKI”
CEL OGÓLNY:
Zapoznanie uczniów ze strukturą biblioteki, jej działami oraz z pracą bibliotekarza
CELE OPERACYJNE: a. wiadomości
• zapamiętywanie
uczeń zna:
- pojęcia: biblioteka, regał, czytelnia, książka, czasopismo, płyta,
kaseta
- cechy biblioteki
- pracę bibliotekarza
- podział biblioteki
- dokumentację biblioteczną
• rozumienie
uczeń rozumie i dostrzega rolę biblioteki w procesie szybkiego
zdobywania wiedzy o otaczającym świecie o literaturze b. umiejętności
• stosowanie w sytuacjach typowych
- uczeń potrafi wymienić główne działy biblioteki oraz
rodzaje zbiorów bibliotecznych
- uczeń wymienia zadania wynikające z pracy w bibliotece
• stosowanie w sytuacjach problemowych
- uczeń umie odróżnić książkę od czasopisma, płytę od kasety,
czytelnię od innych działów biblioteki c. postawy
- uczeń umie poprawnie zachować się w bibliotece
- docenia pracę bibliotekarza
- wdraża się do szanowania książek
METODY : pokaz, obserwacja, pogadanka, elementy dyskusji, wystawa
zgromadzonych zbiorów bibliotecznych, ćwiczenia praktyczne
ORGANIZACJA PRACY: praca indywidualna, praca zespołowa
POMOCE DYDAKTYCZNE: zagadki, książki, czasopisma, płyty, kasety,
inscenizacja „Defilada bajek”, zakładki T O K Z A J Ę Ć
1. Rozwiązanie zagadek:
Pełno w niej znaczków A teraz zagadka nowa
Niby ziaren maczku 10 liter ma to słowo
Czasem bywa gruba A na końcu jest w nim teka
A czasem znów cienka Książka tam na Ciebie czeka
Uczy się z niej Kuba Coraz inna, coraz nowa
Uczy i Jagienka Zwie się jak?
2. Wycieczka do biblioteki
3. Powitanie przez nauczyciela – bibliotekarza
4. Pogadanka na temat miejsca w którym znajdują się uczniowie
- kto z Was wie, gdzie znajduje się w naszej szkole biblioteka ?
- Niektórzy z Was byli już w środku. Powiedzcie czego w bibliotece jest
najwięcej ( książek)
- Bardzo dobrze. Biblioteka to przede wszystkim dużo, dużo książek. Te półki,
na których ustawione są książki nazywają się regały. Na tych właśnie regałach
znajduje się wiele najróżniejszych książek. Dla nauczycieli, dla waszych
starszych kolegów, no i oczywiście dla Was. Jakie książeczki lubicie
najbardziej ? ( baśnie)
- A czy znacie dużo baśni? O czym mówią nam baśnie?
5. Inscenizacja utworu literackiego pt. „ Defilada bajek” w wykonaniu
starszych dzieci dla uczniów klasy I.
6. Pogadanka na temat inscenizacji.
Czy podobała wam się inscenizacja ? A może znacie kogoś z tych bajek?
O tych wszystkich bajkach możecie przeczytać w książeczkach. I Kopciuszek
i Czerwony Kapturek i krasnoludki schowali się z powrotem między karty
książek i czekają, aż ktoś z Was je uwolni. Co trzeba zrobić, aby oni znów
byli z Wami?
7. Prezentacja rozłożonych książek na stolikach.
A teraz usiądźcie przy stolikach. Na każdym wyłożone są książki. Obejrzyjcie
je dokładnie.
8. Pogadanka na temat zaprezentowanych książek.
- A teraz powiedzcie mi, które z tych książek są przeznaczone dla Was? Czy
wszystkie? A które książki nie są dla Was? Skąd wiecie? Dlaczego tak myślicie?
- A jak wyglądają książki, które Wy możecie przeczytać?
- A teraz spróbujcie rozłożyć te książki, które są na stoliku na dwa stoliki
- na jednym dla Was- na drugim dla starszych. Dobrze. Te dla starszych
zaraz odłożymy, żeby wam się nie myliły. Każdy z Was weźmie do ręki jedną
książkę. Popatrzcie uważnie : na wierzchu i pod spodem to są okładki książki.
Pod okładką mamy kartę tytułową i tutaj mamy najważniejsze informacje: kto
napisał książkę( autor) i jaki ma tytuł. Kto z Was przeczyta, jaki tytuł
nazwisko autora książek, które macie w rękach?
- Każda książka w bibliotece ma swoją legitymację. To - karta książki. Na niej
zapisany jest numer książki, tytuł, imię i nazwisko autora.
Od dzisiaj zaczynacie wypożyczać książki, będziecie więc czytelnikami. Każdy
z Was będzie miał kartę czytelnika. Na tej kercie jest wasze imię i nazwisko,
tytuł książki, którą wypożyczycie oraz Wasz podpis.
9. Pogadanka na temat poszanowania książek.
10. Zapoznanie uczniów przez nauczyciela- bibliotekarza z działami biblioteki,
pracą bibliotekarza, cechami książki, czasopisma,, płyty i kasety.
11. Złożenie przyrzeczenia przez uczniów klasy I na „ Rycerza Książki”.
Ślubuję być przyjacielem książki
Dbać o jej estetyczny wygląd
Będę starał się dbać o książkę
i jej czystość
Będę ją szanować, aby była pomocą dla mnie
i moich kolegów i koleżanek.
12. Pasowanie na „ Rycerza Książki”.
Nauczyciel – bibliotekarz pasuje uczniów klasy I na „ Rycerza książki”
poprzez przyłożenie ołówka do prawego ramienia ucznia, „ Pasuję Cię na
rycerza książki. Gratuluję.”
13. Wręczenie drobnych upominków uczniom klasy I ( zakładek do książek)
14. Wypożyczenie książek przez uczniów klasy I.
15. Podsumowanie zajęć.
OPRACOWAŁA:
ANNA BIAŁEK |